Logo Lettinga van Veen

038 42 137 16

06 24 95 21 43

Oude Vismarkt 9

8011 TA Zwolle

[email protected]

11:00 - 19:00

Onze organisatie

Begeleiders

Erwin van Veen

Erwin deed na het behalen van zijn gymnasiumdiploma zowel de PABO als de lerarenopleiding geschiedenis aan Hogeschool Windesheim. Hij snapt de leerlingen als die het over  hun favoriete muziek hebben, maar weet ook alles over geschiedenis en MAW. Erwin is sinds 1 juli 2015 eigenaar van Lettinga van Veen Studiebegeleiders en regelt zowel het dagelijkse komen en gaan van de leerlingen als alle andere zaken binnen het instituut.

Dr. Gerda Schenk

Gerda studeerde natuurkunde in Nijmegen en promoveerde in Eindhoven. Voor zij zich volledig richtte op de studiebegeleiding, gaf zij les op verschillende scholen in Zwolle. Haar specialiteiten zijn de exacte vakken. Gerda is een didactisch fenomeen. Zij kan een zeeanemoon nog leren worteltrekken.

Dineke van Veen

Dineke was werkzaam als verpleegkundige, leerkracht en intern begeleider basisonderwijs in de omgeving van Utrecht. Bij Lettinga van Veen Studiebegeleiders is zij de sociale motor. Ze is de spin in het web van leerlingen en begeleiders, altijd klaar met een luisterend oor of bemoedigend schouderklopje.  Daarnaast verzorgt ze samen met pedagoge Suzanne van Zon de uitzonderlijk nauwkeurige planningen.

Suzanne van Zon

Nadat Suzanne haar gymnasiumdiploma haalde, heeft ze Pedagogiek cum laude afgerond aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ze werkte daarna als leerlingbegeleider in de omgeving van Zwolle. Bij Lettinga van Veen is Suzanne er voor de leerlingen met een specifieke hulpvraag op sociaal-emotioneel en cognitief gebied (zoals dyslexie, faalangst of hoogbegaafdheid) en adviseert ze de docenten hierover.

Andere teamleden

De rest van het team bestaat uit leraren en studenten die stuk voor stuk gepassioneerd, gretig en hulpvaardig zijn. Bovendien hebben ze een leef- en werkomgeving dichtbij de leerlingen. Speciaal voor onze gymnasiasten is er een docent klassieke talen, Wim Aelberts. Even ervaren als erudiet, kent hij alle ins en outs van Grieks en Latijn. Meestal weet hij op voorhand met welke problemen de leerlingen bij hem zullen komen.

Waarom kiezen voor Lettinga van Veen Studiebegeleiders?

We kunnen je natuurlijk vertellen dat er bij Lettinga van Veen een prettige sfeer is. Voordat je begint, kun je gezellig een kopje thee drinken. Voor de pauzes hebben we een speciale leerlingenlounge. Er zijn leuke begeleiders, die goed kunnen uitleggen. Er zijn trouwens ook veel leuke leerlingen. Maar dit soort dingen hebben onze collega-instituten vast ook.

 

Waarom zou je dan toch naar Lettinga van Veen gaan?

Wij denken dat onze persoonlijke aandacht, uitzonderlijk nauwkeurige planning en onze proeftoetsen je over de streep gaan trekken. We willen van a tot z weten wat je voor school moet doen. Niet alle schooldocenten houden Magister goed bij. Studiewijzers vermelden wel het maakwerk, maar lang niet altijd het leerwerk. Met deze dingen houden wij rekening bij de planning van de stof. En als we echt niet snappen wat de docent bedoelt, dan vragen we het via een mailtje. Natuurlijk plannen we ook de herhaling van stof voor de toetsen. Maar daarbij maken we voor elke toets, of het nu om een so of een schoolexamen gaat, zelf een proeftoets. Dat is heel veel werk, maar het is ook heel effectief.

Historie

Succes is niet gegarandeerd, maar het scheelt niet veel. Wat er niet in zit, kan Lettinga van Veen Studiebegeleiders er natuurlijk ook niet uit halen. Maar wat je wèl in je hebt en wat er om meer of minder duidelijke redenen niet uit komt, kunnen we er meestal ook uit krijgen. Behalve betere cijfers mag je verwachten dat je studiemethode erop vooruit gaat. Dat is zowel handig op je huidige school als op je vervolgopleiding.

 

Resultaat 2018: 100% slagingspercentage!

Alle examenkandidaten die in het schooljaar 2017/2018 bij ons de studiebegeleiding en examentraining hebben gevolgd, die zijn geslaagd!

Al jaren is ons slagingspercentage uitzonderlijk hoog, dit unieke resultaat is het gevolg van onze manier van werken. Het aantal kandidaten varieert van vijftien tot ruim twintig kandidaten per jaar.

2018:   100%
2017:  
90%
2016:   96%
2015:   90%
2014:   100%
2013:   96%
2012:   100%

2011:   100%
2010:   100%
2009:   93%
2008:   90%
2007:   96%
2006:   100%
2005:   96%

Leeromgeving

Optimaal werken

De plaats waar je zit te werken, heeft invloed op het resultaat. In de huiskamer met de televisie aan; op school in de klas of in een rommelig studiehuis; op je eigen kamer met internet en de cavia als gezelschap; het heeft allemaal zijn eigen aantrekkelijkheid, maar het werkt niet altijd even goed.

 

Bij Lettinga van Veen Studiebegeleiders is de omgeving zo ingericht dat je optimaal kunt werken. We hebben veel studiehokjes voor eenpersoons gebruik. In onze lange gang zijn er een heleboel naast elkaar. Elk hokje heeft een huistelefoonverbinding met onze centrale ruimte. Als je vragen hebt, hoef je alleen de hoorn op te nemen en je vraag door te geven aan de telefonist. Die zorgt dat er een begeleider bij je komt.

 

Naast de studiehokjes zijn er een paar studeerkamers waar drie à vier leerlingen kunnen werken. Verder is er een studiezaal met vijftien werkplekken. De examenzolder is een rustige ruimte waar examenkandidaten zich kunnen voorbereiden op het slotstuk van hun middelbare schoolcarrière.

Sfeer

Als je ergens veel tijd doorbrengt, is het belangrijk om daar op je gemak te zijn. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich thuis voelen bij Lettinga van Veen. Na binnenkomst kan iedereen een thermoskan thee zetten. Om het uur is er een pauze, waarin leerlingen van verschillende leeftijden zich doorgaans prima vermaken in de aparte pauzeruimte. Er is een tostiapparaat waarin je je zelf meegebrachte tosti’s kunt maken. Wij zorgen voor de ketchup en curry.

 

De ouders van een geslaagde leerling schreven ons: “Verder is ons opgevallen dat onze dochter, behalve wanneer zij niet fit was, nooit met tegenzin naar het instituut is gegaan. De sfeer was goed, gezellig en ‘los’ genoeg, zonder tot ongeorganiseerdheid te vervallen; een prestatie met zoveel jongeren die vaak toch iets moeten doen waar ze geen zin in hebben.” Dit compliment laat zien waar wij naar streven. Er zullen uiteraard leerlingen zijn die wel met een beetje tegenzin bij Lettinga van Veen komen. Maar in de praktijk blijkt het veel nieuwkomers flink mee te vallen.

Bij Lettinga van Veen Studiebegeleiders komt er uit wat er in zit!